Taxi Peking

2010.08.03. 19:00

A hivatalos egyenszínű Taxival  a repülőtérről a városközpontba 70 yuan (1500-2000 Ft/~25km) az út. Lényeges, hogy Peking teljes területén a taxik azonos tarifával járnak és a taxi árak nem változtak az elmúlt 3 évben! "Hiénával" a repülőtérről a belvárosba tartó út 120-140 Yuan is lehet, de ez alkú tárgya amit előre megbeszélnek és attól később sem térnek el. A "hiénák" a terminálon fogdossák össze a gyanútlan túristákat, miközben a kijárat elött sorakoznak a hivatalos taxik amiket egyforma festéssel láttak el. Hazai viszonyokkal ellentétben a hivatásos taxisokat senki nem kergeti el onnan és senki nem fenyegeti meg őket. A "hiénák" (kialkudott tarifával dolgozó magánzok, nem pedig csaló taxisok - ami egyszerűen nem létezik) csak a parkolóházban állhatnak és onnan indulhatnak. Persze a tudatlan külföldi egy kicsit többet fizet náluk, de városszerte látni, főleg éjszaka olyan autókat amiknek a belső tükrére van szerelve egy piros kettős ledsor. Ez jelzi, hogy magán taxiról van szó ahol az út tarifája megállapodáson alapul. Mindenki más aki a normál taxit választja tisztességes, az órával soha nem csaló taxit foghat Pekingben.

Pekingben a taxi olcsó (a taxi árak nem változtak az elmúlt 3 évben) és mindig patyolat tiszta, a hátsó ülésen kötelező a cserélhető fehér üléshuzat. 67 000 taxi van a városban ezek 90%-a légkondicionált. Ezeket kb. 130 000 sofőr felváltva vezeti.

Beszállás 10 yuan (250-300 Ft) ez nem változik az első 3 km-en belül! Ha csak 3 kilométerre utazunk, akkor 20-30 perces séta helyett mindössze az alapdíj árát kell kifizetnünk.  3 km után 2 yuan/km a tarifa. Összehasonlítva pl. egy itteni angol tanárnak 40 másodperc munkabére 1 km taxiköltség. Ehhez Magyaroszágon 22000 (!) forintos órabérrel kell rendelkezni 240 Ft/km pesti díjjal számolva!

Megérkezéskor minden esetben kinyomtatják az elszámolható számlát és ami még érdekesség, hogy a metrón és buszokon használható előre feltölthető elektronikus (IC intelligent Card) chipkártyával is lehet fizetni a taxiban! 

Tömegközlekedés: Nem járok gyakran busszal, pedig kényelmes (mert tucat számra közlekednek sokáig párhuzamos úton buszok, olykor 10-20 különböző járat áll meg egy megállóban) és nagyon olcsó. Az egyébként 1 yuan-ba (~25 Ft!) kerülő busz járatokon egy chipkártyát (IC card) kell közelíteni az ajtó mellett elhelyezett leolvasó géphez (így akár a táskában is maradhat) ezzel 1 yuan helyett csak 0.4 yuan-ba (10Ft) kerül egy utazás. Nincs havi limit annyit használhatja a kártyát amennyit elötte feltőltött rá. Az IC kártya lehetőséget biztosít a távolsággal arányos fizetésre is a városon kívüli járatokon. A Peking környéki hegyekhez 100 km-re is van ahova még fővárosi busz jár és az egyébként 10 yuanos ár mindössze 4 yuanba kerül a chip kártyával. Továbbá ha valaki nem rendelkezik chip kártyával és spontán felugrik egy buszra (ekkor a magyar ellenőr lecsapna a túristákra) nem kell aggodnia, mert majdnem minden járaton van kalauz aki a rendes áron adja a jegyeket, ha nincs, akkor a vezető melletti perselybe kell az eredeti jegyárnak megfelelő összeget bedobni az 1 Yuant.

Természetesen minden buszon, metrón van pár LCD TV a hírekkel és a metrók erősen légkondicionáltak csak úgy mint a legtöbb busz is. Olyan nincs, hogy nem müködik! Az emeletes buszok is elterjedtek. A metró meghaladja a világszínvonalat. Torontóban, Párizsban és Londonban sincsenek ilyen modern szerelvények és ilyen modern infrastruktúra és tájékoztatási rendszer. A metróba belépve minden állomáson táska átvilágítás van (de nem képez sort) mint a reptéren, ezzel is fokozva az utasok biztonság érzetét. Az Olimpiára 4 új vonalat adtak át, de nem ültek a babérjaikon mivel 2011-re már 14 metró vonal lesz összesen a városban!

Fríssen átadott 15-ös metróvonal egy állomásának peronja és a szerelvény belüről. Látható a digitális állomás helyzetjelző az ajtók felett. Az egyéb feliratok és az állomások neve mindenhol latin betűkkel is olvasható és a következő állomás nevét angolul is bemondják utazás közben. A peron és a metró mindig tiszta és sosem szemetes mint pl. Észak-Amerikaban. Az új vonalakon már mindenütt peronfal is van.

Már az is biztosra vehető, hogy 2015-re így fog kinézni Peking metróhálozata:         Végul egy érdekes, egyeseknek akár nyugtalanító kép a metró peronjáról. Ez a szerkezet hivatott elnyelni egy robbanószer vagy pokolgép energiáját. Amennyiben nincs idő felszínre vinni. Ezeket a tartályokat az Olimpia óta lent tartják csak úgy mint az állomásonkénti átvilágító berendezéseket is. Nyilván ha már egyszer beruháztak rá minek dobnák ki őket.
 

 
 

Szerinted mi a legnagyszerűbb tulajdonsága a pekingi taxiknak illetve a pekingi metrónak? Három féle választásod is lehet:

   

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.08.03. 22:09:39

Nalunk meg azt a nyomorult negyes metrot se tudjak megepiteni, Pekingben meg mar majdnem husznal tartanak.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2010.08.03. 23:17:27

Megtudjak azt, csak lassabban tobbet lehet belole kiugyeskedni :)) Egy masik mai cikkbol:

"A busz ára a bjnews.com.cn [1] szerint 500 millió yüan (nagyjából 15 milliárd forint, a budapesti 4-es metró 520 milliárdjához képest), a 40 kilométer hosszú pálya kiépítési költségével együtt, ami a mostani kínai viszonyok alapján a tizede egy hasonló hosszúságú metró építési költségeinek."

ergo egy 40km-es metro pekingben 5 mrd jüan ami 150 mrd forint.a 4es metro 8 km és 520 mrd.
pekingben 3,75 mrd/km, budapesten 65 mrd/km a metroépités.

nyilván az eltérő talajviszonyok miatt van 18x-os árkülönbség"

Csigataposó 2011.02.11. 00:17:01

@Chaoyang: Mondjuk ott is tudok mit kritizalni, borondokkel allandoan szoptam, mert nincs nagy kapu mint londoni metronal vagy ha van sincs ott senki. Buszokbol boven voltak mokasak, jo kis deszkas padlo mint anno a 19-es villamoson olyan por bent hogy alig mertem levegot venni busz kinezett kb 35-50 evesenke. De azert kamerat meg chipkartyas berlet leolvasot szereltek ra. A taxikbol meg patyolat tiszta jo 10-20%. Legalabbis mosot feher huzattol eltekintve az atom leagott oldal karpit a hatso uleseken meg mindenbol arado cigifust zavart. De mondjuk szalloda is tudott transert biztositani repterre olcsobb volt mint taxi is vadi uj 1-2 eves full extras brillianceban (helyi audi/bmw koppintas) hutot borulesben terpeszkedtem. +3 harmadik ember is jott velunk aki kulon csomagjaimat cipelte.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.02.11. 06:49:07

@Csigataposó: Ez a blog bejegyzes Pekingrol szol. Itt tenyleg tisztak a taxik es ujak a buszok :) De eltudom kepzelni amit leirtal.

Csigataposó 2011.02.11. 12:02:58

Vagy csak nem egyform a mercenk, en eleg sokat taxiztam leven, ugy atlag taxi tarifa BKV jegy ar korul mozog, es hirtelen zaporoktol eltekintve igen konnyu taxit fogni. A feher lepedo meg alt tiszta volt. De ajto karpitok csak az uj 1-2 eves taxikon, es harmada fele a plexi lap az elulso ules tamlaja vagy a padlon a gumiszoneg mar sargavolt a lerakodott nikotintol. Meg boven volt szetkopkodott szotyihej, mar hajnalban is. A fapadlos busz lehet hogy Shanghai volt, nem emlekszem en is csak egyet lattam. De belul lelakot buszok vannak boven. Viszont ha CRHval meg nem utaztal azt ajanlom. Az is egy durva, hogy mikor vegalomasra beer meg ki se nyilnak az ajtok mar kb 15 ember pucolja az ablakokat. ilyen a mavon nem lesz. :(

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.02.11. 12:08:28

@Csigataposó: Zhengzhou-ban voltak nagyon rozoga buszok. Pekingben csak legfeljebb a varoson kívül. CRH? Az az áramvonalas vonat? Mentem vele pár napja is. Emeletes ágyassal is. Az is elképesztően gyors. Tiszta is. Általaban taxival járok én is, csak nyáron bringázom. Igaz a belvárosban lakom, de nem vettem észre koszos taxikat a 3-mas, 4-es gyűrűn belül.

Mbraun 2011.03.01. 12:11:36

Latom hogy koltenek rendesen az infrastruktura kiepetesere. Csalogatnak engem is Kinaba, lehet a culture shock ellenere nekifutok ebben az evben. :)

talonfa 2011.04.18. 08:37:58

@Chaoyang: Zhangzhou-ban már tökéletesek a buszok, ill a buszjáratok.
Igaz még a külvárosokban (wujin)még erősen építik rohamléptekben az utakat.ott vannak még problémák a gyors célba éréssel.
süti beállítások módosítása