Nehéz napjuk lehetett a pekingi metró alkalmazottainak December 28.-án! A szokásostól eltérően már este 9-kor lezárták az összes vonalat, hogy felkeszíthessék a rendszert egy 8 éve nem látott áremelésre. Az eddigi 2 jüanos, azaz 80 Forintos (megj.: 4-5 éve csupán 40 Ft volt egy jegy az akkori árfolyamon) korlátlan időtartamú és korlátlan átszállást biztosító "jegyek" helyett mostantól egy az utazás hosszához igazodó rendszert vezettek be. Ehhez az összes elektronikus kaput át kellett állítani, ezentúl az összes állomáson és a több száz szerelvényen elhelyezett ezernyi térképet is ki kellett cserélni egyetlen éjszaka folyamán. Mivel erre a napra esett két (!!) teljesen új vonal átadása és három már meglévő vonal meghosszabítása is! A kapuk és leolvasók átállítására 15000 embert mozgósítottak, mivel a város 22 000 autóbuszának leolvasóit is átkellett programozni. Az áremelés elkerülhetettlen volt, mivel az állami szubvenció idén már elérte a 2.5 milliárd Eurót.

A rendszerben nincsenek jegyek. Alkalmi utazásra elektronikus IC kártyát lehetett kapni, amit elöször hozzá kell érinteni a kapuhoz, kiszálláskor pedig becsúsztatni az automatába. Időarányos (napi-heti-havi) bérlet nem létezik, hanem egy olyan mindenes IC kártya amire bármekkora összeget fel lehet tölteni. Ezzel a metró utazás nem lesz olcsóbb csak kényelmesebb viszont a buszokon és trolikon a szokásos 1 jüanos ár kevesebb mint feléért 4 mao-ért (15 Ft-ért) lehet utazni ha ezt a kártyát használják felszálláskor hozzáérintve az ajtók jobb és bal szélén elhelyezett érintkezőkhöz. Ezzel a feltölthető kártyával számos más szolgáltatás is igénybe vehető, többek közt majdnem az összes taxi, üdítős és snack automaták, távolsági buszok (50%-os áron) szupermarketek, nyilvános telefonok, autópálya díj valamint a több tucatnyi kerékpár kölcsönző állomás is!

A nyári olimpia idején előszeretettel használtam a hálozatot a különböző helyszínek elérésére, de később csak kerékpárt, motort vagy taxit. Lévén, hogy mindig a városközpont közelében laktam és utálom a tömeget. Viszont a taxi (ami nem különösebben drága) csak éjjel hasznos, nappali forgalomban még egy kerékpárral is gyorsabban lehet közlekedni. Ha viszont sietős a dolgunk akkor nincs a metrónál gyorsabb eszköz.

A szerelvényekben többnyire elég kaotikusan rendeződnek az emberek. Jellemző az ajtókban tömörülés, befelé nyomulás, a mozgólépcsőn még nem áll mindenki a jobb oldalra és az okostelefonjaikba temetkező fiatalok sem nagyon figyelmesek az idős vagy állapotos utazókkal szemben. De ezen a nem éppen kifinomult állapotokon még a csúcstechnológia és a metró monitorjain látható "hogyan viselkedjünk" kisfilmek sem tudnak gyorsan változtatni.

Érdekes adalék, hogy a pekingieknek fogalmuk sincs arról, hogy ki a város vezetője, illetve polgármestere. Nem kell a metrót kampánycélokra használnia, mivel nincsenek választások és utoljára akkor került polgármester neve említésre amikor elődjét évekkel ezelött bebörtönözték egy családtagjának kiközvetített beruházás miatt. Komolyan veszik a közpénzek elsikkasztását a legfelsőbb szintekig. A fejlődés üteme pedig magáért beszél. Az elmúlt 8 évben két teljesen új vonalat adnak át ÉVENTE!

A városfejlesztés gyorsaságát jól illusztrálja az alábbi két ábra. Az első a hét évvel ezelőtti (2007) állapotot demonstrálja (4 vonal) amikor én Pekingbe kerültem és alatta, ahogy ma december 28.-án néz ki (19 vonal). 

subway_2007.jpg

img_20141228_132107.jpg


Jővőre további vonalakkal fog bővülni Peking jelenlegi 527 km-es metró hálózata amivel már most a világ második leghosszabbja Sanghaj után! Az alábbi animáció 2007-től 2016-ig mutatja a metró vonalak kiépülését!

subway-2007-2016.gif

Az alkalmi metrókártya (jegy) és a kék színű feltőlthető 20 yuanos kaucióért kiváltható kedvezményes mindenes kártya:

000bcdb95f1d0aa2c9080b.jpg

A külvárosban egyes szakaszok magasvasútként funkciónálnak

4-beijing-subway-train.jpg

img_20141228_170505.jpg

ATM bank automaták minden állomáson, ital automaták mindig pedánsan feltőltve

img_20141228_165830.jpg

img_20141228_165408.jpg

Az olimpia óta kötelező minden állomáson a csomagokat átvilágítani, de ez nem okoz fennakadásokat.

img_20141228_173322.jpg

Olyan nincs, hogy nem tud jegyet váltani az utas, minden állomáson tucatnyi automata MŰKÖDIK!

img_20141228_173315.jpg

img_20141228_173253.jpg

A beléptető kapuk kínai volumenre vannak tervezve, senkinek nem kell toporognia még a legnagyobb forgalomban sem.

img_20141228_173234.jpg

 Utastájékoztatás tökéletes és minden angolul is olvasható.

img_20141228_170025.jpg

Nyilvánvaló, hogy nem herdáltak el sokat az állomások dekorálására, de ez lényegében nem érinti a közlekedés sebbességét illetve hatékonyságát. Igazuk van. Minden van ami kell, majdnem minden állomáson WC-k és állandó tisztaság a vonatokban is.

img_20141228_165809.jpg

Állomások neve és átszállások helye kínaiul és angolul.

img_20141228_165425.jpg

Az esetben ha valaki elhagyott csomagot talál... ebbe a fazékba dobja bele

dsc_0000570.jpg

Az összes új vonalon biztonsági fal van, csupán a legrégebbi két belső vonal kivétel. 

img_20141228_164944.jpg

img_20141228_165006.jpg

Menetrend téjékoztatás, a következő és az azt követő vonat érkezéséről. Valamint hírek és infók.

img_20141228_165027.jpg

Amilyen reklámhordozó létezik az itt is megtalálható. Poszterek, monitorok, fogódzkodó betétek stb.

img_20141228_165051.jpg

Vajon mit lehetne tanulni tőlük és átvenni a budapesti metró gyakorlatába?

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

dısʇıʞǝ uǝɯ ʞoɯd ןǝʇʇ 2014.12.29. 00:41:31

tiszteletre méltó ország és kultúra az egyszer biztos

Tahó Sandokan 2014.12.29. 06:22:31

Ott: 1 milliárd jüan metróra, 100000 ellopva, megtalálva, felelős kivégezve.
Itt: 520 milliárd forint metróra, 350 milliárd ellopva, felelős kitüntetve.