Taxi Peking
2010.08.03. 19:00
A hivatalos egyenszínű Taxival a repülőtérről a városközpontba 70 yuan (1500-2000 Ft/~25km) az út. Lényeges, hogy Peking teljes területén a taxik azonos tarifával járnak és a taxi árak nem változtak az elmúlt 3 évben! "Hiénával" a repülőtérről a belvárosba tartó út 120-140 Yuan is lehet, de ez alkú tárgya amit előre megbeszélnek és attól később sem térnek el. A "hiénák" a terminálon fogdossák össze a gyanútlan túristákat, miközben a kijárat elött sorakoznak a hivatalos taxik amiket egyforma festéssel láttak el. Hazai viszonyokkal ellentétben a hivatásos taxisokat senki nem kergeti el onnan és senki nem fenyegeti meg őket. A "hiénák" (kialkudott tarifával dolgozó magánzok, nem pedig csaló taxisok - ami egyszerűen nem létezik) csak a parkolóházban állhatnak és onnan indulhatnak. Persze a tudatlan külföldi egy kicsit többet fizet náluk, de városszerte látni, főleg éjszaka olyan autókat amiknek a belső tükrére van szerelve egy piros kettős ledsor. Ez jelzi, hogy magán taxiról van szó ahol az út tarifája megállapodáson alapul. Mindenki más aki a normál taxit választja tisztességes, az órával soha nem csaló taxit foghat Pekingben.
Pekingben a taxi olcsó (a taxi árak nem változtak az elmúlt 3 évben) és mindig patyolat tiszta, a hátsó ülésen kötelező a cserélhető fehér üléshuzat. 67 000 taxi van a városban ezek 90%-a légkondicionált. Ezeket kb. 130 000 sofőr felváltva vezeti.
Beszállás 10 yuan (250-300 Ft) ez nem változik az első 3 km-en belül! Ha csak 3 kilométerre utazunk, akkor 20-30 perces séta helyett mindössze az alapdíj árát kell kifizetnünk. 3 km után 2 yuan/km a tarifa. Összehasonlítva pl. egy itteni angol tanárnak 40 másodperc munkabére 1 km taxiköltség. Ehhez Magyaroszágon 22000 (!) forintos órabérrel kell rendelkezni 240 Ft/km pesti díjjal számolva!
Megérkezéskor minden esetben kinyomtatják az elszámolható számlát és ami még érdekesség, hogy a metrón és buszokon használható előre feltölthető elektronikus (IC intelligent Card) chipkártyával is lehet fizetni a taxiban!
Tömegközlekedés: Nem járok gyakran busszal, pedig kényelmes (mert tucat számra közlekednek sokáig párhuzamos úton buszok, olykor 10-20 különböző járat áll meg egy megállóban) és nagyon olcsó. Az egyébként 1 yuan-ba (~25 Ft!) kerülő busz járatokon egy chipkártyát (IC card) kell közelíteni az ajtó mellett elhelyezett leolvasó géphez (így akár a táskában is maradhat) ezzel 1 yuan helyett csak 0.4 yuan-ba (10Ft) kerül egy utazás. Nincs havi limit annyit használhatja a kártyát amennyit elötte feltőltött rá. Az IC kártya lehetőséget biztosít a távolsággal arányos fizetésre is a városon kívüli járatokon. A Peking környéki hegyekhez 100 km-re is van ahova még fővárosi busz jár és az egyébként 10 yuanos ár mindössze 4 yuanba kerül a chip kártyával. Továbbá ha valaki nem rendelkezik chip kártyával és spontán felugrik egy buszra (ekkor a magyar ellenőr lecsapna a túristákra) nem kell aggodnia, mert majdnem minden járaton van kalauz aki a rendes áron adja a jegyeket, ha nincs, akkor a vezető melletti perselybe kell az eredeti jegyárnak megfelelő összeget bedobni az 1 Yuant.
Természetesen minden buszon, metrón van pár LCD TV a hírekkel és a metrók erősen légkondicionáltak csak úgy mint a legtöbb busz is. Olyan nincs, hogy nem müködik! Az emeletes buszok is elterjedtek. A metró meghaladja a világszínvonalat. Torontóban, Párizsban és Londonban sincsenek ilyen modern szerelvények és ilyen modern infrastruktúra és tájékoztatási rendszer. A metróba belépve minden állomáson táska átvilágítás van (de nem képez sort) mint a reptéren, ezzel is fokozva az utasok biztonság érzetét. Az Olimpiára 4 új vonalat adtak át, de nem ültek a babérjaikon mivel 2011-re már 14 metró vonal lesz összesen a városban!
Fríssen átadott 15-ös metróvonal egy állomásának peronja és a szerelvény belüről. Látható a digitális állomás helyzetjelző az ajtók felett. Az egyéb feliratok és az állomások neve mindenhol latin betűkkel is olvasható és a következő állomás nevét angolul is bemondják utazás közben. A peron és a metró mindig tiszta és sosem szemetes mint pl. Észak-Amerikaban. Az új vonalakon már mindenütt peronfal is van.
Már az is biztosra vehető, hogy 2015-re így fog kinézni Peking metróhálozata: Végul egy érdekes, egyeseknek akár nyugtalanító kép a metró peronjáról. Ez a szerkezet hivatott elnyelni egy robbanószer vagy pokolgép energiáját. Amennyiben nincs idő felszínre vinni. Ezeket a tartályokat az Olimpia óta lent tartják csak úgy mint az állomásonkénti átvilágító berendezéseket is. Nyilván ha már egyszer beruháztak rá minek dobnák ki őket.
Szerinted mi a legnagyszerűbb tulajdonsága a pekingi taxiknak illetve a pekingi metrónak? Három féle választásod is lehet:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.08.03. 22:09:39
Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2010.08.03. 23:17:27
"A busz ára a bjnews.com.cn [1] szerint 500 millió yüan (nagyjából 15 milliárd forint, a budapesti 4-es metró 520 milliárdjához képest), a 40 kilométer hosszú pálya kiépítési költségével együtt, ami a mostani kínai viszonyok alapján a tizede egy hasonló hosszúságú metró építési költségeinek."
ergo egy 40km-es metro pekingben 5 mrd jüan ami 150 mrd forint.a 4es metro 8 km és 520 mrd.
pekingben 3,75 mrd/km, budapesten 65 mrd/km a metroépités.
nyilván az eltérő talajviszonyok miatt van 18x-os árkülönbség"
Csigataposó 2011.02.11. 00:17:01
Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.02.11. 06:49:07
Csigataposó 2011.02.11. 12:02:58
Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.02.11. 12:08:28
Mbraun 2011.03.01. 12:11:36
talonfa 2011.04.18. 08:37:58
Igaz még a külvárosokban (wujin)még erősen építik rohamléptekben az utakat.ott vannak még problémák a gyors célba éréssel.
talonfa 2011.04.18. 09:17:24