A TAO

2011.02.17. 12:00

Mielött valaki azt hinné, hogy egy vallás népszerűsítésébe fogtam ezen pillanatban, mint valami misszonárius Afrikában, aki megvető erőszakkal pamut trikót húz a dögmelegben a szerencsétlen meztelen afrikaiakra, hogy Isten haragját elcsitítsa, annak elárulom, hogy a taoizmus egy filozófia, nem pedig a szó hagyományos értelmében vett vallás. Taoista pap nem fog odalépni hozzád a buszon, hogy "elbeszélgessen" veled és meghívjon a csoportjukba és nem fog kopogni az ajtódon sem, hogy adományt gyűjtsön. A jin jang szimbóluma nem kizárólag a Taoizmushoz köthető nem is díszeleg a taoista templomok tetején mint más vallásoknál a könnyen megjegyezhető marketing értékű jelkép, csillagok, kivégző eszköz, égi objektumok stb. (Még jó, hogy Jézust nem villamosszékben végezék ki - hogy nézne már az ki a templomok tetején) Más szociális vallásokkal ellentétben amik hírdetik a "mindentelsöprő" szeretetet de leginkább csak addig amíg azonos vallásúakról van szó, a taoisták nem vetélkednek, nem közösítik ki a másként gondolkodókat. Taoisták nem akarnak "megtéríteni", ha nem akarod a Tao Út-ját járni, az legyen a te bajod. Még egy lesajnáló hangsúllyú "akkor a pokolra kerülsz"-el sem fognak érzelmileg megzsarolni, hogy csatlakozz hozzájuk. Nem is üzleti vállalkozás vagy adómegkerülés céljából müködik. mint megannyi más. Adományokat sem kérnek. csak kapnak. Amikor a templomban jártam, a pap egy hatalmas füstölőt csomagolt ki és nyújtott felém, miközben arra buzdított, hogy gyújtsam is be. Félve attól, hogy ennek meglesz az ára is, már majdnem kihátráltam, amikor azt mondta, hogy nem kell fizetni érte semmit. A templomban volt egy fadoboz, rajta kínai feliratok és több rés. Ha úgy gondolod, hogy adakoznál, eldöntheted, hogy a pénzed milyen szerencsét hozzon. Egészséget neked, vagy egészséget a családnak vagy akinek az a fontos; rengeteg elegendő pénzt.

Amikor elolvastam az Út és az Erény könyvét és megismertem a taoizmust, azon vettem észre magam, hogy a konvenciónális életszemléletnek ellentmondó természetemnél fogva már addig is nagyjából a Tao elvei szerint éltem. Nem erőltettem soha olyan dolgokat amiben nem volt könnyű sikereket elérnem, nem keltem fel hajnalban, hogy aranyra leljek, nem ütköztem a főnőkeim ellenállásába, mert nem voltam hajlandó dolgozni, nem játszottam meg a komoly embert, inkább viccet csináltam magamból. A taoizmus csírája persze el volt ültetve az elmémben már akkor, amikor Kung-Fu karrierem idején, a 80-as évek közepén, egy Jin Jang képet festettem és raktam ki a szobám falára. Mindezt anélkül, hogy akkor pontosan értettem volna, hogy miről szól. Tulajdonképpen azért választottam a taoizmust a legkedveltebbnek, mert a többi vallást vagy filozófiát nem éreztem a végletekig igazságosnak, logikusnak vagy értelemszerűnek. A taoizmus az, amibe nem tudtam belekötni és mivel a működési elvük is szimpatikus, ezért őket tartom a leghumánusabb és leginkább tudományosan is elfogadható vallási szervezetnek. Hogy miért említettem a tudományt? Nos, mert más vallásokban a csodáktól kezdve a misztikumig minden vegyítve van, hogy a szociális vallások olykor megfélemlítésen és ígért jutalmon alapuló hitvilága elfogadtassék a megmagyarázhatatlanságra vágyó hívők által és végső soron kontrolálásukat segítse. Ami tudományosan vagy józan ésszel megmagyarázható, az már nem is Isteni eredetű a tradicionális szociális vallást (keresztény, muszlim, zsidó, hindu) gyakorló számára. Ha pedig ezen vallásokat próbálnánk racionalizálni, akkor úgy járnánk mint a nesztoriánusok akiket a pápa haragja egészen Dzsingisz Kán birodalmáig üldözött, mert azt merészelték hinni, hogy Jézus tulajdonképpen ember volt. A Tao, az Út már eleve racionális.

Lao-Ce
, a taoizmus alapját képező könyvnek a Tao Te King-nek szerzője a Bibliához, Koránhoz vagy a Tórához hasonlóan sok szimbólumot használ és gyakori a többértelmű jelentés is de Isten emlegetése helyett inkább a természet, a világegyetem azaz a Mindenség működési elvét magyarázza. Az emberi természetet, viselkedési formák következményeit, az egyszerű ember számára is érthető, ismerős formában taglalja. A Tao egy végletekig leegyszerűsített filozófia, amivel "önzetlenül" segíti az emberek boldogulását és a körülöttük lévő világ megértését ahelyett, hogy Isteni parancsolatokat és olyan elveket hírdetne, amivel egyébként remekül "kordában" és kontrol alatt tarthatók a tanok követői (a szociális vallások állandó rákfenéje). Ám, a Taonak is megvannak a maga szimbólumai.
A közismert Jin Jang szimbólumot azt hiszem nem kell senkinek megmagyarázni, elég ha arra a magyar közmondásra gondolunk, hogy "Minden rosszban van valami jó". De ezt az univerzális dualitást azaz kettősséget bármiben megtapasztalhatjuk. Nem létezhet fent lent nélkül, belső külső nélkül, nincs szép rút nélkül ill. ha a tudományban gondolkozunk, akkor negatív és pozitív tőltés, anyag és antianyag, és nincs Ősrobbanás Nagy Reccs nélkül. Azért, hogy folyamatos áramlás lehessen, mindig van egy kicsi a másikban is, mindig változó arányban. De ez a viszonylagos ellenpár sosem szűnik meg létezni. Úgy képzelem, mintha a nagy karéjban a kis kör egy "lefolyó" (fekete lyuk) lenne, amin áramlik át az erő (anyag) az ellentétes oldalra. Ha nem lenne ott az a "lefolyó", akkor a két oldal egymásnak feszülve, az egységes térben képtelen lenne változtatni a méretén (erősségen) az egyik ill. a másik javára. Ad abszurdum a dolgok sosem változnának...
Ezek az ellentétek a Jin Jang-on belül szabályosságot mutatnak. Ha a Jinből indulunk ki és azt nevezzük a nő pólusának, akkor a további ellentétek is ehhez kapcsolható logika szerint fogják besorolni, hogy Jinbe vagy Jangba illik. Nyilvánvaló, hogy ha a Jin a nő, akkor Jin lesz a lágyság, hajlékonység és a lent (a termőföld) is, míg a férfi a kemény és merev, fent, mint az ég és forró, mint a tűz. A kínai orvoslásban is jelentős szerepe van ennek. A szervek is besorolhatóak eme kettős elrendezés alá. Például, hogy tüzes yang szervek (pl. szív) vagy, hogy kifelé (kiválasztás) vagy befelé dolgoznak (gyomor). Tovább egyszerűsíti bonyolítja a helyzetet az öt elem képlete, ami megsokszorozza a kombinációkat, ezáltal teszi lehetővé a pontos diagnózist. Mivel minden mindennel összefügg, ebben az esetben is, ezekből a kombinációkból, tudván, hogy az erő (ill. anyag) áramlásásának iránya is adott, ki tudják "számolni", hogy honnan ered az egyensúlyzavar oka. Ezért fogja meg a talpat az orvos (hideg vagy meleg) és nézi meg a nyelv színét, illetve megvizsgálja a pulzusát (Van egy könyvem, amiben több száz féle beteg ember nyelve van lefotózva, legalább ennyi féle módon mutatja nyelvünk a szervezetünk állapotát) Szemben a nyugati orvossal, akik csak a pulzus számot vizsgálja és abból von le nem túl messze menő következtetéseket, addig a kínai orvos figyeli a pulzus erősségét, lágyságát, hosszát és ritmusát is. Megint itt vagyunk az öt elemhez kapcsolható tulajdonságoknál, amelyek szintén beilleszthetőek abba a mátrixba is. A pulzusokról is van egy ujjnyi vastag könyvem...
 
 

Kínai

Természet

Évszak

Keringési irány

Négy erény

Család

Négy elem

Tulajdonság

 乾 qián ég  (天) tavasz (春) kelet
(東)
emberiesség (仁) apa
(父)
fém (金) igazságosság
(正義)
 離
nap (日) ősz
(秋)
dél
(南)
előzékenység (禮) fiú
(子)
tűz (火) bölcsesség
(智慧)
 坎 kǎn hold (月) tél
(冬)
észak
(北)
értelem
(智)
lány (女) víz (水) mozgékonyság (生命力)
 坤 kūn föld (地) nyár (夏) nyugat (西) tisztesség (義) anya (母) föld (土) termékenység
(豊饒)

Visszatérvén a Jin Jang szimbólumvilágára, miközben tévedésszerűen a nyugati gondolkodás szerint a két pólusú világnak van egy rossz és egy jó polaritása, ami által elítéli az egyiket, illetve dícséri a másikat, ezzel szemben a Taoizmus semlegesen szemléli ezeket az egymással szemben álló fogalmakat. Nincs olyan, hogy rossz meg jó, mert minden viszonylagos és az egyik nélkül nem létezne a másik. Így jön létre az egység, ami sem rossz, sem jó, hanem, olyan, amilyenEzen egységen belül a tulajdonságok erőviszonyai persze állandóan változnak, ami egy állandó körforgást eredményez (a lefolyókon keresztül:) A "dolgok" maguktól állandóan egyensúlyi állapotra törekednek önmagukkal és környezetükkel, több-kevesebb sikerrel... Ez a folyamatos körforgás mindenben csak úgy mint, a testben is be-át-ki (Út-Tao) módon működik. Így az öt elem és a koreai zászlóról is ismert triagrammok egyfajta térképet nyújtanak a problámák illetve folyamatok útvesztőjében az egyetlen valós visszavezető út kikutatásában, a probléma egyedi forrásáig. A modern Kínában ezeket a triagrammokat már csak jóslásra használják, de 2000 évvel ezelött, mára már többnyire elfeledetten, elsősorban orvosi diagnosztizálásra. Tehát ismervén a Jin Jang és az öt elemhoz köthető szimptómákat, az orvos megérti, hogy miből hol van túl sok vagy pangás. Lehetősége van így ezt hőmérséklet változtatással egy adott ponton, célzott étkezési előírással, gyógynövényekkel és akupunktúrás kezeléssel vissza állítani az egyensúly irányába. A tűkkel tulajdonképpen azokat a szerveket ingerli ahol pangás van vagy túlműködés. A gyógynövények használata is szorosan összefügg a Taoizmus elveivel. Minden növénynek sajátos tulajdonsága van, ami szintén az öt elemhez köthető. Pédául tüzet erősítő gyógynövény (vagy a csípős ételek )a hideg viselkedésű szervezetben meghülés esetén segít felfűteni a testet, míg gyomorégés vagy pattanások ellen olyan kezelés, ami lehűti, mert ezek a jelek túl sok tűzet mutatnak. 

Példának nézzük meg ezt a triagrammot. Úgy néz ki, ez a Földhöz tartozik. A természetben ez felel meg az át jelképének
, hiszen úgy is néz ki, mint amin keresztül lehet menni. Az át (keresztül-átalakít) a szervekben is jelen van, része a be-át-ki fázisoknak. Funkcióknál is értelmezhető a be-át-ki fogalma, például az emésztés folyamatától a gondolkozásig. 

Ez egy tűz jegyhez köthető triagramma. Ez akkor többek közt lehet a szív is. Belső keringés, semmi sem megy ki, se be. Hacsak nem vérzik az orrod éppen. 

Ez pedig egy vízhez köthető jelkép az öt elemből. Kifelé vezető vonalaiból is kikövetkeztethetjük, hogy ez a kiválasztással kapcsolható össze. Vizelet pangás, rossz széklet, hasonlók.

Végül a fém jele. Szervezetünkben ilyen a csontrendszer, ami nem vesz részt sem kiválasztásban, sem "beválasztásban", sem átlakításban. Nem áramlik, nem ad útat az anyagnak, sem az erőnek. 


Folytatás következik...
 
 
Taoista templom a Shi Zu hegy csúcsán Henan tartományban. A szentélyben egy Lao-Ce szobor van, sok dísz és friss virágok . Itt lettem megkeresztelve megjinjangolva.

 

Ajánlott olvasmányok:

Lao-ce: TAO TE KING Az Út és az Erény könyve
Weöres Sándor (taoista költőnk) fordításában

Benjamin Hoff: Micimackó és a Tao

Szun-Ce: A hadviselés törvényei

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása