A TAO
2011.02.17. 12:00
Mielött valaki azt hinné, hogy egy vallás népszerűsítésébe fogtam ezen pillanatban, mint valami misszonárius Afrikában, aki megvető erőszakkal pamut trikót húz a dögmelegben a szerencsétlen meztelen afrikaiakra, hogy Isten haragját elcsitítsa, annak elárulom, hogy a taoizmus egy filozófia, nem pedig a szó hagyományos értelmében vett vallás. Taoista pap nem fog odalépni hozzád a buszon, hogy "elbeszélgessen" veled és meghívjon a csoportjukba és nem fog kopogni az ajtódon sem, hogy adományt gyűjtsön. ![]() Amikor elolvastam az Út és az Erény könyvét és megismertem a taoizmust, azon vettem észre magam, hogy a konvenciónális életszemléletnek ellentmondó természetemnél fogva már addig is nagyjából a Tao elvei szerint éltem. Nem erőltettem soha olyan dolgokat amiben nem volt könnyű sikereket elérnem, nem keltem fel hajnalban, hogy aranyra leljek, nem ütköztem a főnőkeim ellenállásába, mert nem voltam hajlandó dolgozni, nem játszottam meg a komoly embert, inkább viccet csináltam magamból. A taoizmus csírája persze el volt ültetve az elmémben már akkor, amikor Kung-Fu karrierem idején, a 80-as évek közepén, egy Jin Jang képet festettem és raktam ki a szobám falára. Mindezt anélkül, hogy akkor pontosan értettem volna, hogy miről szól. Tulajdonképpen azért választottam a taoizmust a legkedveltebbnek, mert a többi vallást vagy filozófiát nem éreztem a végletekig igazságosnak, logikusnak vagy értelemszerűnek. A taoizmus az, amibe nem tudtam belekötni és mivel a működési elvük is szimpatikus, ezért őket tartom a leghumánusabb és leginkább tudományosan is elfogadható vallási szervezetnek. Hogy miért említettem a tudományt? Nos, mert más vallásokban a csodáktól kezdve a misztikumig minden vegyítve van, hogy a szociális vallások olykor megfélemlítésen és ígért jutalmon alapuló hitvilága elfogadtassék a megmagyarázhatatlanságra vágyó hívők által és végső soron kontrolálásukat segítse. Ami tudományosan vagy józan ésszel megmagyarázható, az már nem is Isteni eredetű a tradicionális szociális vallást (keresztény, muszlim, zsidó, hindu) gyakorló számára. Ha pedig ezen vallásokat próbálnánk racionalizálni, akkor úgy járnánk mint a nesztoriánusok akiket a pápa haragja egészen Dzsingisz Kán birodalmáig üldözött, mert azt merészelték hinni, hogy Jézus tulajdonképpen ember volt. A Tao, az Út már eleve racionális. Lao-Ce, a taoizmus alapját képező könyvnek a Tao Te King-nek szerzője a Bibliához, Koránhoz vagy a Tórához hasonlóan sok szimbólumot használ és gyakori a többértelmű jelentés is de Isten emlegetése helyett inkább a természet, a világegyetem azaz a Mindenség működési elvét magyarázza. Az emberi természetet, viselkedési formák következményeit, az egyszerű ember számára is érthető, ismerős formában taglalja. A Tao egy végletekig leegyszerűsített filozófia, amivel "önzetlenül" segíti az emberek boldogulását és a körülöttük lévő világ megértését ahelyett, hogy Isteni parancsolatokat és olyan elveket hírdetne, amivel egyébként remekül "kordában" és kontrol alatt tarthatók a tanok követői (a szociális vallások állandó rákfenéje). Ám, a Taonak is megvannak a maga szimbólumai. | |
A közismert Jin Jang szimbólumot azt hiszem nem kell senkinek megmagyarázni, elég ha arra a magyar közmondásra gondolunk, hogy "Minden rosszban van valami jó". De ezt az univerzális dualitást azaz kettősséget bármiben megtapasztalhatjuk. Nem létezhet fent lent nélkül, belső külső nélkül, nincs szép rút nélkül ill. ha a tudományban gondolkozunk, akkor negatív és pozitív tőltés, anyag és antianyag, és nincs Ősrobbanás Nagy Reccs nélkül. Azért, hogy folyamatos áramlás lehessen, mindig van egy kicsi a másikban is, mindig változó arányban. De ez a viszonylagos ellenpár sosem szűnik meg létezni. Úgy képzelem, mintha a nagy karéjban a kis kör egy "lefolyó" (fekete lyuk) lenne, amin áramlik át az erő (anyag) az ellentétes oldalra. Ha nem lenne ott az a "lefolyó", akkor a két oldal egymásnak feszülve, az egységes térben képtelen lenne változtatni a méretén (erősségen) az egyik ill. a másik javára. Ad abszurdum a dolgok sosem változnának... |
![]() |
Ezek az ellentétek a Jin Jang-on belül szabályosságot mutatnak. Ha a Jinből indulunk ki és azt nevezzük a nő pólusának, akkor a további ellentétek is ehhez kapcsolható logika szerint fogják besorolni, hogy Jinbe vagy Jangba illik. Nyilvánvaló, hogy ha a Jin a nő, akkor Jin lesz a lágyság, hajlékonység és a lent (a termőföld) is, míg a férfi a kemény és merev, fent, mint az ég és forró, mint a tűz. A kínai orvoslásban is jelentős szerepe van ennek. A szervek is besorolhatóak eme kettős elrendezés alá. Például, hogy tüzes yang szervek (pl. szív) vagy, hogy kifelé (kiválasztás) vagy befelé dolgoznak (gyomor). Tovább | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Visszatérvén a Jin Jang szimbólumvilágára, miközben tévedésszerűen a nyugati gondolkodás szerint a két pólusú világnak van egy rossz és egy jó polaritása, ami által elítéli az egyiket, illetve dícséri a másikat, ezzel szemben a Taoizmus semlegesen szemléli ezeket az egymással szemben álló fogalmakat. Nincs olyan, hogy rossz meg jó, mert minden viszonylagos és az egyik nélkül nem létezne a másik. Így jön létre az egység, ami sem rossz, sem jó, hanem, olyan, amilyen. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Folytatás következik... | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Taoista templom a Shi Zu hegy csúcsán Henan tartományban. A szentélyben egy Lao-Ce szobor van, sok dísz és friss virágok . Itt lettem ![]()
Ajánlott olvasmányok: Lao-ce: TAO TE KING Az Út és az Erény könyve |
Szerző: Chaoyang
Szólj hozzá!
Címkék: buddhizmus vallás filozófia kínai gyógynövény gyógyászat jin jang taoizmus tao te king
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Utolsó kommentek