Kerékpárbérlés Pekingben

2016.11.21. 23:13

Pekingről mindenkinek milliónyi bicikli jut eszébe. Mára viszont több az elektromos jármű az utakon, mint a hagyományos kerékpár. A forgalom túlzsúfolt az autókkal teli utakon. Éppen ezért az elmúlt években a városvezetés igyekezett enyhíteni ezen a problémám olcsó, bérelhető kerékpárok formájában. Miközben idén gyilkos verseny alakult két komoly befektetői háttérrel rendelkező csoport között az elsőként megjelent állami szolgáltatás mellett. Jelen pillanatban legalább háromféle rendszer működik. Az első, a városi kormányzat által müködtetett szisztéma a pesti Bubihoz hasonlóan állomásoztat bringákat forgalmas környékeken. Minden állomáson van legalább 20-30 elvihető kerékpár. Pekingben több, mint félszáz ilyen állomás van. Előtte regisztrálni kell egy kártyát, aminek nincs éves díja, hanem mint kaució szolgál. A kerékpár az első órában teljesen ingyenes. Azaz, ha csak rövid útra kell, mondjuk a munkahelytől a metróig, akkor tulajdonképpen egy fillérbe sem kerül a használata. Máskülönben 1 yuan /óra (40Ft). A fizetés a feltölthető metrókártyával történik, amit minden tömegközlekedési eszközön használunk egyébként, azontúl taxiban is. Ez hagyományos kerékpár, melyet rendszeresen ellenőriznek. Ezek fenntartását a város finanszírozza az adófizetők pénzéből.

image00004.jpg
image00003.jpg
image00002.jpg

A turistákat vonzó látványosságok környékén kisvállalkozóktól is lehet biciklit bérelni, mint a mellékelt képen látható kék kerékpárt, amit a fiatal hölgy teker éppen a Hohai tó mellett Pekingben. Az ilyet egyszerűen kétszáz yuan kaució ellenében vihetjük is. 

image00001.jpg

A nyáron Sanghajból érkezett egy alternatív megoldás, szuper high-tech, futurisztikus bringák képében. Rögtön meghódította Pekinget is. Ezek a vázba épített GPS-el rendelkeznek és egy erre tervezett app-pal nyithatóak. Amikor szükségünk van egy bringára csak rákeresünk, hogy hol van a legközelebbi, amit egy térképen mutatja az erre jogosult alkalmazás. Egy kattintás és a zár kiold - már tekerhetünk is és ahol kedvünk tartja, letesszük. Persze a város határain belül. Ezzel nem kell állomást keresni és éppen ezért hamar népszerű lett. Ennek 1 yuan a bérleti díja félóránként. Ezek a bringák elég tartósak és nem könnyen mennek tönkre, lévén lánc helyett kardántengellyel hajtják a hátsó kereket. Az ülés nem állítható, tulajdonképpen minden rögzített és tömörgumikon fut.


image00005.jpg
image00007.jpg
image00006.jpgItt látható a kód amit a telefonnal lehet beszkennelni és már nyitható is a lakat a telefon alkalmazásából vezérelve.

image00010.jpg

Miközben ezt a bejegyzés írom a kínai telefonomon (Huawei P9) vettem észre, hogy időközben egy új résztvevővel bővült az okosbiciklik tábora. Az utóbb említett GPS-es és app-os megoldás egy másfajta kerékpár formájában is megjelent. Ez is elég vagányan néz ki, habár ennek hagyományos lánca van.

image00008.jpg

Az említett lehetőségeken túl van még több ezernyi sárga bérkerékpár is az utcákon, amiket szintén szétszórtan tesznek le a felhasználóik. Ezeken számzár van...

image00009.jpg

Amint látható, a kínai vezetés egyáltalán nem korlátozza a szabad versenyt (Uber is van) és megannyi lehetőség közül lehet választani elég alacsony árakon. Ahogy egy korábbi bejegyzésemben már megírtam - Kína sokkal szabadabb, mint ahogy azt a nyugati sajtó lefesti. Áldemokratikus választások helyett van egyetlen párt ami elég korrektul végzi a dolgát és az életszínvonal nem csak az évi két-három új metróvonal képében növekszik Pekingben.

<>

Előzetes: Következő bejegyzés a kínai bankolásról fog szólni. Avagy, hogyan csinálják egy "diktatúrában" azt, hogy a bankártyáid akár tíz évig is működnek bármiféle éves díj nélkül. A tranzakciók és a számlavezetés ingyenes, valamint az ATM használata is saját bankautomatából. Tulajdonképpen semmibe nem kerül a bank szolgáltatás mégis lassan kiszorul a használatból a telefonon keresztül történő fizetések és átutalások miatt, amit szinte mindenki használ hiszen a legnépszerűbb csevegőprogramba lett integrálva...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása