A nagy kékség

2011.02.01. 14:00

A kárörvendők és irigykedők szeretik emlegetni, hogy Pekingben sosem kék az ég és nem látni a nap sugarait. Ez annak ellenére nem igaz, hogy az elmúlt 5 évben 2.5 millióról 5 millióra nőt a városban használt gépkocsik száma. Közben ugyanis történtek pozitív változások a levegő szennyezés visszafogása terén. Nem beszélve arról, hogy Pekingben nincsenek 10-15 éves használt autók mint Budapesten. Kínába senki nem importál használt autókat, ráadásul igény sincs rá, mert a kínaiak csak új autókat szeretnek vásárolni. Tehát ha összevetjük a budapesti egy-másfél millió darab füstölgő, elhasznált és nem beállított átlag 10-12 éves csotrogányokat az itteni 5 millió vadonatúj vagy legfeljebb 3-4 éves modern alacsony károsanyag kibocsájtású autókkal, akkor már érhető, hogy miként lehetséges, hogy itt tisztább a levegő. A városban járva sohasem látok szivar Audit, bálna Mercit és például E-30-as vagy E-36-os BMW-t. Viszont ezen luxus márkák legújabb modeljeiből ezrivel minden órában. A kínai gyártmányú autók is mind újak, kivéve a kis áruszállító furgonokat. Az is jelentős különbség lehet, hogy Pesttel ellentétben itt sohasem láttam még kamiont vagy nagyobb teherautót a városban (legalábbis a 4-es gyűrűn belül, ami nálunk az M0-ás méretével vetekszik) Nyilván szigorúan tilos behajtaniuk.

Peking vezetői hoztak pár intézkedést korábban az olimpia ürügyén aminek előnyeit azóta is élvezi a város.

1. Az olimpia megrendezése elött a gyárak 2/3-át elköltöztették Peking környékéről.

2. Erdőket telepítettek a várostól északra a homokviharok megfékezésére.

3. Szmogos időszakokban gátlástalanul elrendelik a páros vagy páratlan rendszámú autók korlátozását illetve tisztább napokon sem mehet az összes autó egyszerre az utakra. Az újságokban nyomon követhető, hogy milyen napokon milyen rendszám végződésű autók közlekedhetnek.

4. Az autó használat visszafogására, őrült tempóban fejlesztik a
metró hálozatot.

5. Bevezették a rendszámhoz jutást korlátozó intézkedést is. A 2010-es addig folyamatosan növekvő összegü 700ezer helyett immár csak 250ezer autót engednek a forgalomba évente Pekingben. Az igényeket igazságos sorsolással elégítik ki.

Ezen intézkedések eredményeként egyre gyakrabban van nemzetközi mércével is tiszta levegő. Ezen a képen például New York (alul) és Peking (felül) ege látható azonos időszakban fotózva 2011 januárjában. A kapcsolódó cikk forrása itt olvasható


Ebben a téli időszakban amikor Budapestet ellepi a szmog Peking folyamatos kék éggel és ragyogó napsütéssel szolgál. Legújabb fejlemény, hogy az elmúlt 40 napban 1998-óta nem tapasztalt mértékben csökkent a levegő szennyezettsége. A cikk fordítása:

2011 Januárban a pekingi levegő minősége eleget tett az standard előírásoknak minden nap. Eközött volt 18 nap I. fokozatú és 13 nap II. fokozatú, amely 6 nappal több, mint az előző év azonos időszakában. 243 nap van hátra, mielőtt Peking eléri éves célkitűzését a legalább évi 274 (75%) napon át megfeleljen a szabványoknak a levegő környezeti minősége. Ez a hónap az első teljes hónap 1998 óta, amely minden nap Pekingben megfelelt a levegőminőségre vonatkozó előírásokkal.

Hogy mindez januárban történt meg az arról tanúskodik, hogy a kapott eredmények az évek óta tartó szennyezés megelőzési és ellenőrzési munka következményei. Különösen télen amikor a fűtési szezon miatt a szén égetése hagyományosan emeli a szennyezés mértékét

A Pekingi Környezetvédelmi Monitoring Központ szakértői  figyelmeztetnek, hogy a gépjármű üzemeltetés és a tűzijátékok a Tavaszi Fesztivál ideje alatt hatással lesznek a levegő minőségére. Mindenkinek figyelnie kell arra, hogy a használatában lévő járműveket ésszerűen a tűzijátékokat pedig ellenőrzött módon használják, annak érdekében, hogy csökkentsék a hatásukat ezeknek a tevékenységeknek a levegő minőségére.

Látni kell, hogy Peking vezetői szorgalmasan elemzik a teendőket és a lehető legkevesebb hátránnyal járó döntéseket hozzák, melyek következményei várhatóan egy lakhatóbb várost eredményeznek. Annak ellenére, hogy több mint 15 millióan laknak itt, ezt képesek kézben tartani. A tömegközlekedést folyamatosan fejlesztik, hogy alternatívát nyújtsanak a visszaszorult kerékpár használatnak és az előretört autózásnak. Érdekes módon nem (csak) a pénz és a befektetők diktálnak, hanem a szociális és demokratikus igényeket is figyelembe veszik. A tömegközlekedés árát rendkívül alacsonyan tartják, kerékpár és gépkocsi parkolókat létesítenek a metrómegállokban. Parkosítanak, erdőket telepítenek. Kedvezményekkel támogatják az elektromos motorok és kiskocsik használatát. Ugyan mindez csak tűzoltásnak tűnik, de jobb későn mint soha.

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2011.02.14. 21:21:41

Azért az ilyen nagyvárosokat a kis villanyautók mentenék meg...kár, hogy ebben a kínaiak nem nagyon látnak jövőt. Az aksi drága és szintén nem környezetbarát, de jobb, mint a benzin.

Amúgy abban én nem vagyok biztos, hogy egy 10-15 éves autó szükségszerűen környezetszennyezőbb, mint egy viszonylag új 8akár kínai). Ne felejtsd el, hogy gyártástechnológiában és úgy tudom motorszempontjából is, Kínában még most is sokkal enyhébbek a szabályok, mint Európában.

És a mi lassan 20 éves Opel Kadettünk, 1.6os motorral is alig fogyaszt, normálisan közlekedve, még városban se. Ráadásul katalizátorral.. szóval nem feltétlen a kor számít.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.02.15. 09:03:58

@sanche: Eppen most neztem meg egy doku filmet "Who killed the electric car", szoval nem csak Kinan mulik, hogy ez az alternativa nem terjedt (meg) el.

Erdekes, hogy Shanghaiban millionyi kisrobogo szaguldozik, mig Pekingben kivannak tiltva a varosbol viszont rengeteg eletromos motorkerekpart hasznalnak! Raadasul olcsok. Kb 150 euroert mar eleg jot kapsz ujonnan.

Igazad van a kinai autok osszehasonlitasa teren, de szubjektiv megfigyelesem alapjan pl. Pekingben a nyugati tipusok a kinaiakkal szemben donto tobbsegben vannak. Legalabb 3/4-uk nyugati tipus, a maradek meg kinai. Az osszes taxi Hyundai vagy Citroen, az allami autok AUDI, gazdag ember Benzzel es BMW-vel jar, az atlag ember pedig foleg japan, koreai, francia, sved illetve amerikai (szinte csak Buick) autokkal. Ebben az erosorrendben. Fiat nem nagyon van, de akad az is. Mint mondtam raadasul szinte mind olyan uj tipusok, hogy neha eltart egy darabig mire rajovok, hogy egy ismert markat latok csak valami "concept car" frissesegut. Sok auto van, de a varos hatalmas, nem rosszabb a levego mint mondjuk L.A.-ben. Nyilvan sosem lesz olyan viszont mint mondjuk Zurichben.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2011.02.15. 11:41:00

@Chaoyang:
Az egy óriási jó döntés volt, hogy kitiltották a robogókat. Szerintem nagy félreértés, hogy az környezetbarát, ha mindenki azzal megy.. De ezek szerint a pekingi vezetőség is így gondolja..
Nem is kell tudományosan bizonyítani. Elég ha elmegy mellettem a 20 éves kocsink, kb semmit nem érzek. Elmegy mellettem egy kétütemű, katalizátor nélküli autó, máris nagy bűz, mintha egy wartburg ment volna el :)
Az, hogy nem olyan nagy mennyiségben mindegy, mert ha egymillióan pattannak robogóra az már óriási mennyiség.

Azon is meglepődtem, hogy nyugati (meg japán) kocsikból van rengeteg. Akkor hova gyártják a kínai autókat? Mert úgy tudom, hogy azok a gyárak is gőzerővel gyarapodnak és nagyon szeretnének európai piacon is megmaradni - a lobbi miatt egyelőre nem igazán sikerült még.

A villanyautó-városi forgalomra- az olajlobbi/autógyártás miatt szerintem csak abban lehet bízni, ha egy ázsiai ország karolja fel..csak az a baj, hogy az ázsiaiak is-beleértve Kínát is, benne vannak az olajbizniszbe.

Úgyhogy lehet a meglepetés majd csak Dél-Amerikából fog jönni.

Ja és, hogy nem rosszabb a levegő Pekingben, mint LA-ban. Hát ez nem új.. Amerikánál nagyobb környezetszennyező és pazarló ország nem nagyon van.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.02.15. 13:13:01

@sanche: @sanche: Na igen, a robogó praktikus, de tényleg büdös. Csak a külvároson kívül lehet használni, de ott sem elterjedt. A boltban százaval sorakoznak az eletromos robogók, benzinesből legfeljebb a retro-vespa utanzat kinai benzines robogó.

Kihagytam basszus a VolksWagent haha, hát a japán autókon kívül, abból van a legtöbb. Shanghai mellett gyártják őket.

Nem tudom hova adják el a kínai kocsikat, valószínüleg Dél-Kelet Ázsiába vagy Kína fejletlenebb régióiba. Az biztos, hogy Pekingben a buszok kínaiak meg az eletromos robogók az autók többsége viszont nyugati.

Drukkolok én is a villanyautó projectnek, az akkumlátorokon múlik minden. Amíg a Sony Ericssonom fél nap alatt lemerül egy kis GPS vagy wi-fi után, nincsenek illuzióim :D

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2011.02.15. 18:16:13

@Chaoyang:
Hát igen, az aksi.

Nekem egy blogon mutatták: GWL Power cég LITHIUM YTTRIUM (LiFeYPO4) terméke.
Ez 8-10ezer feltöltést bír, ami azt jelenti, hogy napi töltés mellett is 25-30 év, ami már teljesen elfogadható (egy benzinestől se nagyon lehet már többet várni).

Hatótávra meg 150-200 km-ek simán megvannak, egy feltöltéssel, ami városban, a legtöbb embernek teljesen jó.

Csak ugye az ára.. Amivel kapcsolatban amúgy nem tudom, hogy az újdonság miatt kerül ennyibe, vagy azért, mert az olajlobbi el tudja valahogy érni, vagy azért, mert olyan anyagiot tartalmaz az aksi, ami tényleg ilyen drága..
meg akárhogy osztunk, szorzunk, mégiscsak egy 150-200 km hatótávolságú autó (gyorstöltéssel 20 perc feltölteni) még mindig kompromisszum...

Egy átlag ember (kínai, vagy magyar mindegy) a legkevesebb pénzből a legtöbb mindenre használható kocsit akar.
Az a gazdagék játéka, hogy van külön sokmillióért kisautó városra és emellett sokmillióért nagyobb autó nagyobb utazásra...

gautama 2011.03.15. 02:16:45

Azt is jó lett volna megemlíteni, hogy amikor NEM ilyen kék az ég, akkor milyen. Nemrég egy egész hétig szürke volt az ég, párszáz méter a látótávolság. Néhány napja megint tiszta.
Itt lehet neten követni:
bjair.info/

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.03.15. 05:04:49

@gautama: Valóban. De sokszor emlegették a magyar Neten egyesek, hogy Pekingben SOHA nem látni a kék eget. Erre reflektáltam.
süti beállítások módosítása